Didik Al Quran

Wednesday, July 21, 2010

Hisablah Dirimu Sebelum ALLAH Menghisabmu

Sharing is Caring

Wahai Manusia
Aku hairan pada orang yang yakin akan kematian, tapi hidup bersuka ria.

Aku hairan pada orang yang akan pertanggungjawab segala amal perbuatan di akhirat, tapi asyik mengumpulkan dan mengumpul harta.

Aku hairan pada orang yang yakin akan kubur, tapi ia tertawa terbahak-bahak.

Aku hairan pada orang yang yakin akan adanya alam akhirat, tapi ia menjalani hidupnya dengan bersantai-santai.

Aku hairan pada orang yang yakin akan kehancuran dunia, tapi ia mengingininya.

Aku hairan pada cerdik pandai, yang bodoh dalam soal moral.

Aku hairan pada orang yang bersuci dengan air, sedangkan hatinya masih tetap kotor.

Aku hairan pada orang yang sibuk mencari cacat dan aib orang lain, sedangkan ia tidak sedar sama sekali terhadap cacat yang ada pada dirinya.

Aku hairan pada orang yang yakin bahawa ALLAH SWT sentiasa mengawasi segala perilakunya tapi ia berbuat jahat.

Aku hairan pada orang yang sedar akan kematiannya, kemudian akan tinggal dalam kubur seorang diri, lalu di minta pertanggungjawaban seluruh amal perbuatannya, tapi berharap belas kasih orang lain.

Sungguh.. tiada Tuhan kecuali Aku... dan Muhammad hamba dan utusanKu.

Wahai Manusia
Setiap hari Aku mendatangkan rezeki untukmu. Sementara setiap malam malaikat datang kepadaKu dengan membawa catatan perbuatan burukmu. Engkau makan dengan lahap rezekiKu, namun engkau tidak segan-segan pula berbuat jahat kepadaKu.

Aku kabulkan jika engkau memohon kepadaKu.Kebaikan Ku tak putus-putus mengalir untukmu. Namun sebaliknya, catatan keburukanmu sampai kepadaKu tiada henti.

Aku pelindung terbaik untukmu, sedangkan engkau hamba terburuk bagiKu. Kau raup segala apa yang Kuberikan untukmu. Kuutupi keburukan yang engkau perbuat secara terang-terangan.

Aku sungguh sangat malu kepadamu, sedangkan engkau sedikit pun tak pernah merasa malu kepadaKu. Engkau melupakan diriKu dan mengingati yang lain.

Kepada manusia engkau merasa takut, sedangkan kepadaKu engkau merasa tenang sahaja."

Ikhwan fillah, bersujudlah dan bertaubatlah kepada ALLAH SWT serta menangislah... betapa banyak dosa yang telah kita perbuat selama ini.... lihatlah betapa banyak kelalaian yang telah kita lakukan selama ini

"Hisablah dirimu sebelum Allah menghisabmu" (Imam Ali bin Abu Thalib R.A)

**Petikan dari Majalah Ujang...

No comments:

Post a Comment